Ryba: ”Missa pastoralis bohemica”

Konsert – Jakub Jan Ryba ”Missa pastoralis bohemica”

Related upcoming events

  • 2018-11-03 17:00 - 2018-11-03 18:00

    Musik av Johannes Brahms och Edward Grieg. Christinae vokalensemble. Karl Peter Eriksson Lindblad, baryton. Lars Storm, orgel. Samuel Ekstener, dirigent

  • 2018-11-04 15:00 - 2018-11-04 16:30

    Örgryte kyrkokörs höstoratoriekonsert
    Baryton Karl Peter Eriksson, organist Mikael Wahlin, dirigent Erland Hildén

  • 2018-11-11 17:00 - 2018-11-11 18:30

    Oratoriekören och barockorkester. Karin Dahlberg sopran, Martin Vanberg tenor, Leif Aruhn-Sola tenor, Karl Peter Eriksson bas samt solister ur kören. Dirigent Sten-Inge Petersson.
    Entré: Vuxen 120 kr. Ungdom/stud 16-25 år 70 kr, Barn upp till 15 år fri entré. Förköp BiljettCentrum 0470-416 00 www.ticketmaster.se. Ev kvarvarande biljetter säljs i entrén en timme före konsertstart.

  • 2018-11-14 19:00 - 2018-11-14 20:30

    Kammaroperan "Kom inte hit!"

    Framförs 11-14/10 på Atalante och 14-16/11 på GöteborgsOperans Skövdescen.

    Evi söker efter svar i sin barndom. Hon finner där berättelsen om en familj som splittrades i sökandet efter ett bättre liv.
    Kom inte hit! skildrar tre människors kamp mot systemet och deras desperata längtan efter att få vara tillsammans.

    Man Must Sing uruppför nu sitt andra beställningsverk – kammaroperan Kom inte hit! De samarbetar återigen med teamet bakom den kritikerrosade kammaroperan Akvarium: regissören Gunilla Johansson Gyllenspetz, scenografen Martin Eriksson och ljusdesignern Christofer W Fogelberg. För libretto och tonsättning står denna gång Vanja Hamidi Isacson respektive Daniel Fjellström.
    Man Must Sing är operakompaniet som beställer, producerar och framför nyskriven och normkreativ scenkonst på svenska i ett smart och intimt format. Kompaniet består av Nina Ewald (sopran), Amanda Flodin (mezzosopran) och Karl Peter Eriksson (baryton). Man Must Sings första operaproduktion var kammaroperan Akvarium, som uruppfördes på Atalante 2016 och valdes ut att spelas på Scenkonstbiennalen 2017.
    Kom inte hit! är en kammaropera i en akt baserad på verkliga levnadsöden som framförs av tre sångare, klarinett, violin och dragspel.

    Medverkande
    Tonsättare: Daniel Fjellström
    Libretto: Vanja Hamidi Isacson
    Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz
    Scenografi och kostymdesign: Martin Eriksson
    Ljusdesign: Christofer W Fogelberg
    Maskdesign: Helena Ekenger

    Foto: Per T Buhre

    Man Must Sing
    Evi – Amanda Flodin
    Vilma – Nina Ewald
    Kaarle – Karl Peter Eriksson

    Trio Carelia
    Violin: Karin Wiberg
    Klarinetter: Maria Wigander
    Dragspel: Kallis Bengtsson

     

    Biljetter finns att köpa via

    Atalante: http://atalante.org/project/11-14-10-man-must-sing-kom-inte-hit/

    Skövdescen: https://sv.opera.se/forestallningar/kom-inte-hit-2018-2019/

  • 2018-11-15 19:00 - 2018-11-15 20:30

    Kammaroperan "Kom inte hit!"

    Framförs 11-14/10 på Atalante och 14-16/11 på GöteborgsOperans Skövdescen.

    Evi söker efter svar i sin barndom. Hon finner där berättelsen om en familj som splittrades i sökandet efter ett bättre liv.
    Kom inte hit! skildrar tre människors kamp mot systemet och deras desperata längtan efter att få vara tillsammans.

    Man Must Sing uruppför nu sitt andra beställningsverk – kammaroperan Kom inte hit! De samarbetar återigen med teamet bakom den kritikerrosade kammaroperan Akvarium: regissören Gunilla Johansson Gyllenspetz, scenografen Martin Eriksson och ljusdesignern Christofer W Fogelberg. För libretto och tonsättning står denna gång Vanja Hamidi Isacson respektive Daniel Fjellström.
    Man Must Sing är operakompaniet som beställer, producerar och framför nyskriven och normkreativ scenkonst på svenska i ett smart och intimt format. Kompaniet består av Nina Ewald (sopran), Amanda Flodin (mezzosopran) och Karl Peter Eriksson (baryton). Man Must Sings första operaproduktion var kammaroperan Akvarium, som uruppfördes på Atalante 2016 och valdes ut att spelas på Scenkonstbiennalen 2017.
    Kom inte hit! är en kammaropera i en akt baserad på verkliga levnadsöden som framförs av tre sångare, klarinett, violin och dragspel.

    Medverkande
    Tonsättare: Daniel Fjellström
    Libretto: Vanja Hamidi Isacson
    Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz
    Scenografi och kostymdesign: Martin Eriksson
    Ljusdesign: Christofer W Fogelberg
    Maskdesign: Helena Ekenger

    Foto: Per T Buhre

    Man Must Sing
    Evi – Amanda Flodin
    Vilma – Nina Ewald
    Kaarle – Karl Peter Eriksson

    Trio Carelia
    Violin: Karin Wiberg
    Klarinetter: Maria Wigander
    Dragspel: Kallis Bengtsson

     

    Biljetter finns att köpa via

    Atalante: http://atalante.org/project/11-14-10-man-must-sing-kom-inte-hit/

    Skövdescen: https://sv.opera.se/forestallningar/kom-inte-hit-2018-2019/

  • 2018-11-16 19:00 - 2018-11-16 20:30

    Kammaroperan "Kom inte hit!"

    Framförs 11-14/10 på Atalante och 14-16/11 på GöteborgsOperans Skövdescen.

    Evi söker efter svar i sin barndom. Hon finner där berättelsen om en familj som splittrades i sökandet efter ett bättre liv.
    Kom inte hit! skildrar tre människors kamp mot systemet och deras desperata längtan efter att få vara tillsammans.

    Man Must Sing uruppför nu sitt andra beställningsverk – kammaroperan Kom inte hit! De samarbetar återigen med teamet bakom den kritikerrosade kammaroperan Akvarium: regissören Gunilla Johansson Gyllenspetz, scenografen Martin Eriksson och ljusdesignern Christofer W Fogelberg. För libretto och tonsättning står denna gång Vanja Hamidi Isacson respektive Daniel Fjellström.
    Man Must Sing är operakompaniet som beställer, producerar och framför nyskriven och normkreativ scenkonst på svenska i ett smart och intimt format. Kompaniet består av Nina Ewald (sopran), Amanda Flodin (mezzosopran) och Karl Peter Eriksson (baryton). Man Must Sings första operaproduktion var kammaroperan Akvarium, som uruppfördes på Atalante 2016 och valdes ut att spelas på Scenkonstbiennalen 2017.
    Kom inte hit! är en kammaropera i en akt baserad på verkliga levnadsöden som framförs av tre sångare, klarinett, violin och dragspel.

    Medverkande
    Tonsättare: Daniel Fjellström
    Libretto: Vanja Hamidi Isacson
    Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz
    Scenografi och kostymdesign: Martin Eriksson
    Ljusdesign: Christofer W Fogelberg
    Maskdesign: Helena Ekenger

    Foto: Per T Buhre

    Man Must Sing
    Evi – Amanda Flodin
    Vilma – Nina Ewald
    Kaarle – Karl Peter Eriksson

    Trio Carelia
    Violin: Karin Wiberg
    Klarinetter: Maria Wigander
    Dragspel: Kallis Bengtsson

     

    Biljetter finns att köpa via

    Atalante: http://atalante.org/project/11-14-10-man-must-sing-kom-inte-hit/

    Skövdescen: https://sv.opera.se/forestallningar/kom-inte-hit-2018-2019/

  • 2018-11-18 Hela dagen

    Händels Messias i Härlanda kyrka

  • 2018-11-24 18:00 - 2018-11-24 20:00

    Johan Helmich Roman (1694-1758) brukar kallas den svenska musikens fader och det går inte att nämna hans namn utan att tänka på hans oerhört frekvent spelade Drottningsholmsmusiken, som uruppfördes vid Adolf Fredriks och Lovisa Ulrikas bröllop 1744. J H Roman, som var både violinist och oboeist blev redan vid 17 års ålder anställd i hovkapellet. Några år senare fick han möjlighet att åka på studieresa till London där han genast fick anställning i operaorkestern vid Kings Theatre. Ledare för orkestern vid den tiden var ingen mindre än Georg Friederich Händel, som blev Romans stora inspirationskälla som tonsättare.

  • 2018-11-25 18:00 - 2018-11-25 20:00

    Johan Helmich Roman (1694-1758) brukar kallas den svenska musikens fader och det går inte att nämna hans namn utan att tänka på hans oerhört frekvent spelade Drottningsholmsmusiken, som uruppfördes vid Adolf Fredriks och Lovisa Ulrikas bröllop 1744. J H Roman, som var både violinist och oboeist blev redan vid 17 års ålder anställd i hovkapellet. Några år senare fick han möjlighet att åka på studieresa till London där han genast fick anställning i operaorkestern vid Kings Theatre. Ledare för orkestern vid den tiden var ingen mindre än Georg Friederich Händel, som blev Romans stora inspirationskälla som tonsättare.

  • 2018-12-11 19:00 - 2018-12-11 21:45

    Karin Dahlberg & Ann Kjellson sopran
    Amanda Flodin & Daniel Carlsson, alt
    Leif Aruhn-Solén & Carl Johan Lillieroth, tenor
    Karl Peter Eriksson & Arvid Eriksson, bas

    Fredrik From, konsertmästare
    Marie-Louise Marming, Karin Samuelsson, Pernilla Berg, Kanerva Juutilainen, violin
    Johan Tufvesson, viola
    Kennet Bohman, oboe
    Christian Berg, violoncell
    Mattias Frostenson, kontrabas
    Ulrik Höglund & Pierre Torwald, trumpet
    Maths Tärneberg, pukor
    Magnus Kjellson, orgel & cembalo

    Händels Messias är utan jämförelse det verk som Göteborg Baroque har framfört flest gånger under vårt 15-åriga liv! Messias har stått på programmet totalt 9 gånger och det känns självklart att vi får fira även denna jul tillsammans med Händel!

    2h 45 min inkl paus